Wat houdt de workshop precies in

De workshop komt compleet met een werkboekje. Beide zijn door BrightZ Coaching zelf ontwikkeld.
De workshop is ontwikkeld voor kinderen vanaf groep 7-8 en kan aangepast worden naar specifieke behoefte binnen een groep.

De workshop
De interactieve workshop bestaat uit een 4tal bijeenkomsten van 1.5-2 uur per bijeenkomst.
Het werkboekje komt als een rode draad door de workshop heen, met extra aanvullingen in de vorm van motiverende spelletjes, oefen met voorstellen, zelfvertrouwen vergroten en leren kijken door verschillende ‘brillen’. Dit gaan we onder andere doen door het kijken naar een aflevering van Scooby Doo, helpende gedachten zoeken en ter illustratie cabaretfragmenten van bv Guido Wijers.

Werkboekje
Het werkboekje bestaat uit 5 onderdelen
– onderdeel A; je talenten zien, begrijpen en ontwikkelen
In dit onderdeel gaan we op zoek naar je talenten en je kwaliteiten. Ook gaan we kijken naar de mensen in je omgeving, wat doen ze waardoor jij ze leuk vindt of juist niet. Aan het einde dan dit deel heb je ook al een overzichtje van wanneer jij op je best bent en wanneer niet.
– onderdeel B; Jezelf voorstellen of te wel je Elevator- pitch
We moeten het heel vaak doen, onszelf voorstellen. Maar wat willen ze nou eigenlijk van ons weten? Het is belangrijk dat je verteld over jezelf, wat jou tot jij maakt. Wat we allemaal kunnen, onze prestaties, onze hobby’s, onze favoriete films en boeken….
Jezelf voorstellen is jezelf verkopen! Het is een reclamepraatje en jij speelt de hoofdrol!!
Wat wil je dan dat diegene van je heeft onthouden na het zien van je commercial?
– onderdeel C; Je motivatie
Soms vinden we iets heel leuk om te doen en dan doen we het ook gewoon; we worden er blij van, het geeft ons energie. Dan zijn we dus gemotiveerd!! En soms moeten we dingen doen die we niet willen doen; we gaan het uitstellen, worden chagrijnig bij de gedachte aan de klus en hebben er zin in. Dan zijn we dus niet gemotiveerd, of te wel ongemotiveerd.
In dit deel gaan we op zoek naar mogelijkheden om de niet leuke werkjes toch te doen en hoe kunnen we zorgen dat ze toch een beetje leuk worden. Tevens gaan we ook op zoek naar manieren om nieuwe dingen te leren, gewoon omdat je ze leuk vindt! En welke gedachtes kunnen ons helpen om gemotiveerd te worden en te blijven.
– onderdeel D; Actielijstje maken en doelen leren stellen (je study mission statement schrijven)
Vanuit alle vragen die je hebt ingevuld (en dan zeker het kwaliteitenlijstje) ontstaat er al een goede actielijst. Wat wil je allemaal gaan doen de komende tijd? Welke kwaliteiten wil je gaan verbeteren of leren en welke vaardigheden wil je nog eigen maken? Wat heb je nodig om dit allemaal te kunnen doen, wie kunnen je helpen?
Vervolgens gaan we de doelen stellen. Bij het stellen van het doel, nemen we één of meerdere actiepunten en koppelen er een tijdsbestek. Wil ik dit de komende maand bereiken, de komende 6 maanden, het komende jaar?
– onderdeel E; het (gedrags) contract
Soms lukt het ons echt niet om de motivatie te vinden om iets te doen. Dat kan aan onszelf liggen, maar ook aan andere dingen. We worden bv steeds gestoord en kunnen hierdoor niet de aandacht vasthouden, dan zakt de motivatie ook. Een hulpmiddel om je motivatie vast te houden kan het opstellen van een contractie zijn. De wereld zit er vol mee, maar wat is dat nou eigenlijk precies, een contract en wat is het doel?